Kikkererwten BIO (500g - De Nieuwe Band)

€ 2,45
Inclusief BTW
Op voorraad

De biologische kikkererwten van De Nieuwe Band zijn heerlijke zaden die in vele gerechten goed tot hun recht komen.

Aantal

De biologische gedroogde kikkererwten van De Nieuwe Band komen van leveranciers met wie de coöperatie zoveel mogelijk directe, duurzame relaties opbouwt. Peulvruchten zijn heerlijke zaden die in vele gerechten goed tot hun recht komen.

Biologische kikkererwten De Nieuwe Band voedingswaarde

voedingswaarde per 100 gram

energie: 1297 kJ (310 kcal)
vet: 5,9 gram
waarvan verzadigd: 1,1 gram
koolhydraten: 44,3 gram
suikers: 2,3 gram
voedingsvezels: 15,5 gram
eiwit: 18,5 gram
zout: 0,09 gram

Inhoud: 500 gram

Meer informatie over kikkererwten

Kikkererwten worden ook wel chickenpeas of garbanzobonen genoemd. Oorspronkelijk komen zij uit Noord-Afrika en het is een populaire peulvrucht die in het hele Middellandse-Zeegebied worden gegeten. Ook India is een grote producent van kikkererwten. Kikkererwten hebben een licht zoete, milde smaak.

Zijn kikkererwten gezond?

Kikkererwten zijn gezond, net als andere peulvruchten. Een opsomming:

  • Kikkererwten zijn rijk aan het mineraal molybdeen, wat een belangrijke rol speelt als onderdeel van enzymen die betrokken zijn bij de eiwitstofwisseling.
  • Kikkererwten zijn rijk aan andere belangrijke mineralen, zoals mangaan, foliumzuur, zink, koper en ijzer.
  • Kikkererwten zijn rijk aan vezels. Een portie kikkererwten (100 gram) kan al de helft van de ADH vezels leveren.
  • Kikkererwten zijn rijk aan polyfenolen. Ze zijn o.a rijk aan ferulazuur, chlorogeenzuur, koffiezuur, en vanillezuur. Daarnaast zitten er anthoccyanidinen delfinidine, cyanidine en petunidine in, dit zijn allemaal antioxidanten, die oxidatieprocessen in het lichaam tegengaan.
  • Kikkererwten kunnen bijdragen aan het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel. Door de flinke hoeveelheid vezels zal de spijsvertering zeer geleidelijk en in een natuurlijk tempo verlopen waardoor er minder hoge pieken en dalen in de bloedsuikerwaarden worden gemeten.
  • Kikkererwten bevatten fyto-oestrogenen. Dit zijn bio-identieke hormonen die zwakker werken dan de lichaamseigen oestrogenen. Dat is met name interessant na de menopauze.
  • Kikkererwten zijn rijk aan bruikbare eiwitten. Per 100 gram (gedroogd)  bevatten ze 19-20 gram eiwitten.

Bereiding van gedroogde kikkererwten

Wist je dat kikkererwten al beetgaar zijn na 35 tot 45 minuten koken? De aangegeven kooktijden op verpakkingen zijn richtlijnen, de kooktijd is vooral een kwestie van smaak: sommige mensen houden van beetgaar met een bite en andere mensen houden van goed doorgegaard. Niet veel tijd? Dan kan je ook een grote portie kikkererwten koken en ze vervolgens in porties in de vriezer bewaren. Daar blijven ze zo'n 4 maanden goed en kan je telkens een portie uit de vriezer halen.

Inspiratierecept: knapperige kikkererwten als borrelnootje

Een heerlijk en gezond alternatief voor borrelnootjes? Kikkererwten zijn ideaal! Je maakt ze ook nog eens in een handomdraai. Verwarm de oven voor op 200 graden, bekleed een bakplaat met bakpapier. Gebruik ongeveer 500 gram geweekte/gekookte kikkererwten die je goed hebt laten uitlekken. Doe deze in een grote kom, en voeg daaraan toe:

  • een flinke scheut Aminos, of tamari, of sojasaus
  • drie flinke eetlepels bieslook
  • twee flinke eetlepels kerriepoeder
  • een eetlepel ceylon kaneelpoeder
  • een eetlepel greensweet-stevia sweet Xtra
  • een snufje peper

Hussel alles goed door elkaar, zorg dat de kikkererwten goed in de marinade is gedrenkt. Verdeel de kikkererwten over de bakplaat en bak ze in ongeveer 45 minuten gaar, blijf tussentijds controleren.

Voeg review toe

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*

Vergelijkbare producten