De 4 grootste misverstanden rondom Strakker Worden

Als personal trainer maak je kennis met heel veel verschillende doelstellingen. Van terug in vorm komen na de zwangerschap tot revalideren na een auto-ongeluk. Maar één specifiek doel komt, met name bij vrouwen, heel vaak terug: strakker worden.

Dit doel wordt meestal als volgt geformuleerd:

Ik hoef niet perse af te vallen, ik wil gewoon wat strakker worden. Vooral bij m’n [probleemzone]

Er bestaan een aantal hardnekkige misverstanden over hoe je ‘strakker’ wordt die ik in deze blog behandel. Zodat jij weet wat je moet doen -en wat je kunt laten- als strakker worden ook tot jouw doelstellingen behoort.

Plaatselijk vet verbranden met spieroefeningen kan niet

“Ik wil graag van mijn buikje af. Dus ik doe nu iedere ochtend buikspieroefeningen”. Klinkt logisch, maar die twee hebben helaas niets met elkaar te maken. Als het vet zich opslaat op je buik, kan je dit alleen maar weg krijgen door vetmassa te verliezen. Oftewel: door af te vallen. Ze zeggen ook wel “a sixpack is made in the kitchen”. Voor het zichtbaar maken van je buikspieren heb je namelijk een relatief laag vetpercentage nodig. En zoals ik in mijn blog Wat sporten voor je calorieverbruik doet al vertelde, is sporten een overschatte methode voor afvallen. Je kunt beter je calorie-inname wat verlagen en het sporten gebruiken om je lichaam vorm te geven.

Je lichaamsvormen zijn maar tot op zekere hoogte te beïnvloeden

Als je minder vet op je benen wil, maar geen kleinere borsten, dan is een bezoek aan de plastisch chirurg de enige oplossing. Waar je je vet opslaat is genetisch bepaald. Daar doet geen eetpatroon, trainingsroutine of stressmanagement programma wat aan. Uiteraard kan je met een stevig trainingsprogramma (zie punt 3) wel wat invloed uitoefenen op je vormen, maar dat geldt alleen voor je spiermassa.

Vorm geven aan je lichaam doe je niet met eindeloos veel herhalingen met weinig weerstand

Strakker worden is vaak een tweeledige doelstelling: wat minder vet (zie punt 1) en wat meer spiermassa voor de mooie vormen. In mijn blog Hoe je moet trainen als je als vrouw niet sterk en gespierd wil worden leg ik uit dat spieren niet uit de lucht komen vallen. Je zal er hard voor moeten trainen.

Vetweefsel kan niet in spierweefsel veranderen

Vetcellen kunnen net zomin in spierweefsel worden omgezet als zilver in goud. Vetweefsel bevat cellulair vet dat naast de opslag van energie ook de functie heeft van isolatie en de productie van hormonen. Spierweefsel bestaat uit cellen die de eigenschap hebben dat ze kunnen samentrekken, waardoor je kracht kunt genereren. Het zijn dus totaal verschillende weefseltypen met ieder hun eigen functie en je kunt het ene type weefsel niet ‘omzetten’ naar het andere type weefsel. Wat je wel kan doen is het ene type weefsel in omvang verminderen door minder kcal tot je te nemen dan te verbruiken (de vetcellen) en het andere type weefsel in omvang te vergroten door deze te trainen (spierweefsel). Dit kan zelfs tegelijkertijd, mits geen van beide doelen te extreem is. Voor het opbouwen van spieren heb je namelijk wel voldoende bouwstoffen nodig (eiwitten). Als je te weinig kcal inneemt kunnen deze bouwstoffen worden ingezet als energiebron en heb je dus niets meer om mee te bouwen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *