Productselectie door Puur&Fit

Hoe gaat het nu achter de schermen bij Puur & Fit met een productselectie? Je leest vaak bij de gezondheidswebwinkels dat ‘alle producten door ons persoonlijk worden gecontroleerd’. Alles goed en aardig zul je denken, maar wat betekent dat nou? Wat doe je dan en wat zijn je afwegingen om merken of producten wel of niet op te nemen in je assortiment? In deze blog krijg je een kijkje in de keuken van Puur&Fit van de afgelopen weken.

Groeien kost veel geld

Groeien als webwinkel kost echt ongelooflijk veel geld. Zodra wij ervoor kiezen om een merk toe te voegen, dan horen daar vaak een aantal verschillende producten bij. Als je een nieuw merk of product introduceert, wil je bovendien niet te snel nee verkopen. Dus je gaat een voorraad aanhouden. Voor sommige producten is dat 5 stuks en voor andere producten (de hardlopers) zijn dat bij Puur&Fit meer dan 500 stuks.

Stel: we voegen een nieuw merk toe met 10 verschillende producten. En stel: per product nemen we 10 stuks op voorraad. Dan kopen we dus 100 extra producten in in die week. Als de gemiddelde inkoopprijs van een product € 10,- is, dan kost het die week dus € 1.000,- om te groeien. Doe dat elke week 1 keer en het kost € 4.500,- per maand om te groeien. In voorraad wel te verstaan.

Nu je weet hoe duur het is om groei te financieren, snap je dat het belangrijk is dat we producten selecteren waar vraag naar is. Producten waar onze klanten behoefte aan hebben, want geld uitgeven aan voorraad die op de plank blijft staan kunnen we ons niet veroorloven.

1. De behoefte check

Puur&Fit krijgt dagelijks email van klanten over het assortiment. Veel van deze mails gaan over vragen om artikelen uit te breiden. Als het antwoord hoe dan ook al ‘nee’ is, dan hoor je dat als klant meteen. Krijgen we herhaaldelijk vragen om een bepaald merk of bepaald soort product, dan gaan we daar een onderzoek naar doen.

Monique van der Vloed, sinds 1 juni toegevoegd aan ons team als kritisch en meukvrij inkoper, heeft daar iets nieuws aan toegevoegd dat eerlijk gezegd nog veel makkelijker is. Zij post periodiek op Facebook de vraag: ‘met welk soort meukvrije producten moet ik het assortiment van Puur&Fit uitbreiden?’. Het regent dan feedback en wensen, echt niet normaal en ik sta daar eerlijk gezegd echt wel van te kijken. Tot dat moment deed ik het immers allemaal in mijn eentje en ineens waren daar door Monique honderden ‘product-scouts’, mensen die ook graag iets in het Puur&Fit assortiment willen. Hoe heerlijk om niet meer alleen te zijn 🙂

De eerste wensen waren waanzinnig divers: meer meelsoorten en dan vooral ook goedkoper, peulvruchten, wraps, kruiden, beleg, limonade, siroop, pasta’s en pastavervangers en wat betreft verzorging lippenbalsems (mét SPF), shampoobars en conditionerbars, nagellak, handcrème en ook nog een flinke lading aan schoonmaakproducten.

2. De productselectie voor nader onderzoek

We hebben begin juni meteen al enkele meelsoorten, peulvruchten, wraps en lippenbalsems toegevoegd.

  • Bij de meelsoorten en peulvruchten hebben we bijvoorbeeld gekozen voor De Nieuwe Band. Dit is een biologisch gecertificeerd merk met een eerlijke prijs dus dat past bij ons! 
  • Wat betreft schoonmaakproducten kozen we voor LoofCo. Hiermee kan je plastic niet-afbreekbare sponsjes en afwasborstels vervangen voor een milieuvriendelijk afbreekbaar alternatief. De selectie van schoonmaakmiddelen is nog niet klaar, sommige zijn erg prijzig en van andere twijfelen we aan de veiligheid van enkele ingrediënten.
  • Shampoobars en conditionerbars, oef! Die zou ik zelf ook best graag willen hebben onder SUiT Matters, maar dat is zo makkelijk nog niet. Bars die én goed werken én alleen maar natuurlijke, veilige stoffen bevatten hebben we nog niet gevonden. Maar beste fabrikant, als jij denkt dat jij het bent met topproducten laat het ons weten. Graag zelfs!
  • En wat betreft de kruiden? Aan wie kunnen we dat beter vragen dan aan onze eigen Monique. Die heeft 5 topmixen gemaakt! Verpakkingen en navulverpakkingen zijn inmiddels uitgekozen. We zijn nu op zoek naar echt biologische ingrediëntenleveranciers en mogelijkheden voor het afvullen. En in de tussentijd zijn we ook bezig met vormgeving, goede informatie en heerlijke receptjes. Ook moeten de producten nog netjes gecertificeerd worden. En daarom moet je er alles bij elkaar echt een paar maanden op wachten maar we zorgen ervoor dat het wachten de moeite waard is!

3. Onderzoeken van de geselecteerde producten

De afgelopen 2 weken zijn wij druk bezig geweest met limonade en met nagellak. Met limonade hoopten we een snelle start te maken. Op Facebook was er enorm veel vraag naar Coolbear. Temeer omdat Coolbear niet meer in Albert Heijn verkrijgbaar is. In het verleden werkte Monique samen met Coolbear dus dat lijkt een snelle start. Met de nagellak waren we op slechts één 100% natuurlijk én Demeter gecertificeerd merk uitgekomen, dus daar moesten we wat uitgebreider onderzoek naar doen.

Hieronder lees je hoe wij onderzoeken. Wat betreft de limonade laat ik zien hoe wij een merk moesten afwijzen en wat betreft de nagellak laat ik zien hoe een toch niet zo voor de hand liggend merk wordt goedgekeurd voor ons assortiment.

3.1 Coolbear: waarom is dit afgewezen?

3.1.1 Bureauonderzoek naar Coolbear

Monique werkte enkele jaren geleden met het merk Coolbear maar niet meer sinds Coolbear haar formule heeft aangepast. Dat vraagt dus weer om onderzoek van begin af aan. Het snelst is het bureauonderzoek, dat begint op de website van een merk. En daar werd ik héél gelukkig van Coolbear! Kijk hieronder eens hoe gaaf de ontvangst op de Homepage van Coolbear is! Goed voor het kind, goed voor de natuur. En ook nog eens 2 heerlijke smaken: Framboos (en appel) en Cassis Appel. Heerlijk, ik kreeg er meteen zin in!

Vervolgens zoek je door op de website en dan lees je eigenlijk wat een gaaf merk Coolbear is.

Kijk maar eens mee wat Coolbear zegt over andere merken. Onderstaande print screens zijn afkomstig van hun Veelgestelde Vragen pagina’s.

Coolbear haalt hierboven uit naar merken die volgens Coolbear ‘niet puur en eerlijk’ zijn. Als voorbeeld noemen ze het percentage ‘vrucht’ in bijvoorbeeld Vruchtenlimonadesiroop Framboos. In de praktijk blijkt dat vaak een mengsel van goedkope vruchten (zoals appels) en een klein percentage framboos. Dat vindt Coolbear niet eerlijk en je snapt: dat vinden wij bij Puur & Fit óók niet eerlijk. Chapeau Coolbear!

Vervolgens zie je op dezelfde pagina dat Coolbear ook anders is in het transparant zijn over het percentage vruchtenconcentraat. Coolbear geeft aan dat zij op de verpakking gewoon zetten hoeveel % erin zit en zich niet verstoppen achter mengsels. Ook geeft Coolbear aan dat als zij 2 smaken vermelden de tweede smaak een natuurlijk aroma is, omdat er anders teveel calorieën in de drank zitten. Immers: 2×9% vruchtenconcentraat is óók (fruit)suiker! Wederom chapeau Coolbear!

De eerste fase van het onderzoek is doorgelopen en wij maken een afspraak met Coolbear. Want eerlijk is eerlijk: ik had het product nog nóóit in het echt gezien of geproefd, maar het bureauonderzoek smaakte naar meer.

3.1.2 Kennismaking met Coolbear

De ontmoeting was snel geregeld en al snel had ik zo’n pak felbegeerde Frambozenbelofte in mijn handen! Dus wat doe ik instinctief als iemand die veel merken voorbij ziet komen? Ik kijk op de voorkant van de verpakking én op de achterkant van de verpakking. Herkenning, want het is precies wat Coolbear zelf adviseert om met andere merken te vergelijken.

Maar wat schetst mijn verbazing? Zie hieronder links de voorkant van het pak en rechts de achterkant van het pak:

Coolbear doet precies waar het voor waarschuwt bij de concurrent!

  • Op de voorkant staat overduidelijk: FRAMBOOS Appel Vruchtensiroop.
  • Op de achterkant staat overduidelijk éérst water, dan pas een 75% vruchtenconcentraat (wat betekent dat het ingrediënt vruchtenconcentraat voor slechts 75% uit vruchten bestaat) en tussen hun haakjes zie je dat het leeuwendeel van het vruchtenconcentraat bestaat uit het goedkope appel en een miniem klein beetje uit framboos.

Dus: waar Coolbear duidelijk uitlegt wat de concurrenten niet puur en eerlijk doen, doen zij zelf precies hetzelfde. En dat vinden wij bij Puur & Fit ook niet puur en eerlijk. De opmerking op de website van Coolbear dat de siroop voor 9% uit de eerste fruitnaam bestaat en de tweede naam slechts aroma is, klopt niet met de ingrediëntenlijst op hun eigen pak.

Je snapt dat we nogal wat vragen en twijfels hadden na die eerste kennismaking. Maar niet getreurd: ik ben best bereid een product alsnog in ons assortiment op te nemen als wij van Puur&Fit dan maar de door onze klanten meestgestelde vraag kunnen beantwoorden: ‘wat is nu het exacte percentage vruchtenconcentraat’ . Dus ik heb meteen die vraag gesteld aan Coolbear. Maar ik kreeg geen antwoord. Daarop stelde ik de vraag nog een keer per mail. Maar weer kreeg ik geen antwoord. Dus ik moet jullie het antwoord helaas schuldig blijven.

Gelukkig kan ik wel goed rekenen, dus ik kan jullie een indicatie geven van wat er maximaal aan framboos in het pak zit en wat er maximaal aan framboos in je glas belandt als je de richtlijnen van Coolbear (1 deel siroop op 7 delen water) volgt. Let op en reken mee:

  • Ingrediënten staan volgens de Europese wet Voedselinformatie verplicht in aflopende volgorde van hoeveelheid (gewicht) in het product. 
  • Het 2de ingrediënt in een ingrediëntenlijst kan nooit meer dan 50% zijn. Immers, als het meer dan 50% zou zijn, dan zou het op de 1ste plek moeten worden vermeld.
  • Het 2de ingrediënt van Coolbear kan dus ook niet meer dan 50% zijn. Sterker nog: het moet minder dan 50% zijn, want ná het 2de ingrediënt komen ook nog flink wat andere ingrediënten. Bovendien: aan de waterige structuur van het product te zien, is het 1ste ingrediënt, water, vermoedelijk meer dan 50%, want de waterige structuur is in geen verhouding met de dikkere concurrerende aanmaaksiropen.
  • Okay: laten we van het positieve scenario uitgaan als inschatting: stel dat het 2de ingrediënt 45% van het product is. Dan is van deze 45% slechts 75% vrucht. Dan bestaat in dit scenario de hele aanmaakdrank voor 33,75% uit vrucht. De vrucht is in het concentraat in de verhouding appel 72,4% en framboos 2,6%. Dat zijn percentages van het concentraat zonder water. Vertalen wij dat naar het totale product dan bestaat 1,18% van de inhoud van het pak uit framboos. Dat is toch heel anders dan 9% van de eerstvermelde vrucht? En dan hebben we het alleen over de hoeveelheid framboos in het pak in een positief scenario.
  • Nu gaan we de aanmaaklimonade volgens de menginstructie van Coolbear verdunnen door 1 deel aanmaaklimonade te nemen met 7 delen water. Als je deze instructies volgt, dan heb je naar boven afgerond 0,15% framboos in je drankje.
  • Nog even voor de volledigheid: de appel die er ook in zit komt volgens dezelfde berekening op 32,57% van het pak en op 4,07% in je drankje, in dit positieve scenario.

Let op: de door mij hierboven gemaakte berekening is een persoonlijke inschatting die ik bij het vertrekpunt in het meest voordelige scenario voor Coolbear heb genomen (dus maximaal aannemelijk, maar mogelijk is het lager). Coolbear heeft immers tot tweemaal toe mijn vraag niet beantwoord, dus het is geen feit, maar mijn beste inschatting ten gunste van Coolbear. Ik neem wel zonder meer aan dat de ingrediëntenlijst klopt en volgens de verplichte regels is opgesteld.

We hebben voor ons onderzoek en onze analyse ook ons licht opgestoken bij Foodwatch. Zij doen jaarlijks bij veel producten onderzoek naar (on)eerlijke productcommunicatie. Ze nomineren jaarlijks producten voor het “Gouden Windei”, een niet te benijden trofee voor misleiding  van de consument. Zie hieronder 2 drankvoorbeelden die door Foodwatch op de vingers zijn getikt. Ben jij ook vóór transparantie en eerlijkheid, volg dan zeker het goede werk van Foodwatch.

3.1.3 Conclusie: afwijzing Coolbear

Coolbear past niet bij Puur & Fit. Coolbear heeft niet de transparantie die wij van onze merken eisen. Zelfs na tweemaal vragen wordt deze transparantie niet gegeven. Bovendien vinden wij het niet echt in positieve zin onderscheidend van de aanmaaklimonades die ook in de reguliere supermarkten verkrijgbaar zijn.

Ben jij nu toch echt grote fan van Coolbear? Wees dan niet getreurd: het is weliswaar niet verkrijgbaar bij Puur&Fit en ook niet meer in ketens als Albert Heijn, maar nog wel in veel filialen van de Jumbo en in enkele online winkels, dus je hoeft niet zonder te zitten.

3.2 Provida Organics: waarom is dit opgenomen?

3.2.1 Bureauonderzoek naar Provida Organics

Het Duitse familiebedrijf Provida is opgericht in de jaren ’80. Sinds de start van het bedrijf maakt het natuurcosmetica, altijd in kleine hoeveelheden per keer. Dat komt omdat er alleen natuurlijke ingrediënten worden gebruikt en er geen conserveermiddelen aan worden toegevoegd. Geen synthetische maar ook geen natuurlijke. Je krijgt de producten dus in de meest pure vorm. Alles wordt nog met de hand gemaakt. Alle ingrediënten komen, voor zover mogelijk, van biologische landbouw of direct van het eigen Demeter-bio-bedrijf.

De Provida producten zijn ICADA- en NCCO-gecertificeerd. Alle producten staan hiermee onder een strenge controle. Provida is de eerste ter wereld met een 100% natuurlijke nagellak die bovendien biologisch gecertificeerd is. In 2015 verschenen ze met hun nagellak op de Vivaness (cosmetica beurs als aparte hal van de Biofach) als biologische, natuurlijke nieuwkomer.

De make-up en huidverzorging zijn overigens vegan, de nagellak is dit niet. Ben je vegan, dan is deze nagellak niet voor jou.

3.2.2 Kennismaking met Provida

Okay, ik zal meteen met de deur in huis vallen: dit merk klopt op papier maar meestal is het in de praktijk dan niet veel soeps. Natuurlijk willen wij een merk dat klopt, maar het moet ook gewoon mooi zijn. En goed in gebruik. Want anders worden wij er ook niet blij van.

Ik heb contact opgenomen met Ecomild, een Nederlandse groothandel in natuurcosmetica, die distributeur is van Provida. Dus heb jij een nagelsalon en wil je 100% natuurlijke, bio gecertificeerde nagellak in je salon voeren, dan weet je bij deze waar je moet zijn! Helga van Ecomild heb ik vrij lang gesproken over dit merk. Zij gaf duidelijk aan dat je er als consument wat voor over moet hebben om 100% natuurlijk en veilig te smeren. Deze nagellak heeft een verhaal nodig en dat is ook precies waarom distributie alleen maar plaatsvindt via salons: daar werken opgeleide specialisten die de nagellak goed kunnen uitleggen. Helga gaf aan dat het vanwege de extra toelichting mogelijk een lastig product is voor de online verkoop.

Wij kregen enkele producten toegestuurd om uit te proberen en vast te stellen wat wij van de kwaliteit, het gebruiksgemak en het resultaat vonden. Nou, eerlijk is eerlijk: uitleg heeft het zéker nodig, want je moet inderdaad wat over hebben voor 100% natuurlijke, biologisch gecertificeerde nagellak zonder troep! Komt ie 😉 

  • Er zit geen emulgator in. De nagellak is dus geen homogene substantie als die bij je aankomt. Je moet flink schudden. Elke nagellak heeft een eigen kleurpigment en daarmee ook echt een eigen karaktertje. Zo moet je bij de één ook veel meer schudden dan bij de ander. Je schudt totdat je de metalen balletjes in het flesje hoort. Bij de Coral Fire duurt dat bijvoorbeeld zo’n 20 seconden en bij de Patina Green duurt dat zo’n 1,5 minuut. Dat laatste is dan wel weer goed voor de kipfiletjes aan de achterzijde van onze bovenarmen, voor de lakkende dames dan, de lakkende heren hebben mazzel wat betreft de kipfiletjes 😉
  • Als je niet goed schudt, dan wordt het mineraalpoeder, ofwel het kleurpigment, niet mooi gelijkmatig verdeeld over de lak en brengt de lak niet mooi en gelijkmatig aan. Er kunnen zelfs minuscule klontjes (opeenhopingen) in zitten van mineraalpoeder dat nog niet is losgeschud. Schudden dus!
  • Mat is mat en glans is minimale glans. Weet je hoe auto’s eruit zien voordat ze in de autospuiterij gespoten worden? Mat zwart. Ja precies die kleur die een tijdje populair is geweest, terwijl autoliefhebbers er knarsetandend naar keken omdat dat de matte basislak is van auto’s die nog niet af zijn en nog gespoten moeten worden. Grondverf zeg maar 😉 Maar zó mat is mat dus. Ik vind het persoonlijk niet mooi als eindresultaat, zo mat. Breng je er daarna een top coat op aan, dan krijgt het een lichte glans en dan vind ik het weer prachtig!
  • Verwijderen. Jaaaaaaa, verwijderen! Dat is dus ook best wel een taakje. Er zitten namelijk geen synthetische oplosmiddelen in de nagellak remover van Provida. Dus het schoonmaken neemt wat tijd in beslag. De gouden tip is: druppel wat remover op je nagellak en laat het even inwerken. Kort laten weken met een doordrenkt (herbruikbaar) wattenschijfje werkt overigens ook uitstekend. Gebruik in dat geval wel de zwarte katoenen schijfjes, want je witte herbruikbare schijfjes worden er niet mooier op 😉

3.2.3 Conclusie: Provida opgenomen in het assortiment

Er is ontzettend veel vraag naar meukvrije nagellak. Dit is de eerste en enige echte meukvrije nagellak, ofwel, 100% natuurlijk en biologisch gecertificeerd. Maar omdat het anders acteert dan ‘normale’ synthetische nagellak heeft het wat extra aandacht nodig.

Wil jij meukvrij en geheel veilig je nagels kunnen lakken, ook als je zwanger bent of als je de nagels van je kinderen wil lakken, dan moet je er wat voor over hebben:

  • je moet enorm goed schudden voor gebruik om mooi aan te brengen
  • mat is mat dus daar hoort eigenlijk wel een top coat overheen
  • verwijderen met de natuurlijke remover duurt een stuk langer dan met het verwijderen van synthetische nagellak met synthetische remover met oplosmiddelen
  • niet geschikt voor vegans

Dit is dus een nagellak voor de liefhebber van 100% meukvrij, die er iets voor over wil hebben. Voor de introductie hebben we in dit geval dus ook uitgebreide productinformatie vrijgegeven en zelfs wat filmpjes gemaakt!

Persoonlijke selectie is bij Puur&Fit dus ook echt persoonlijke selectie

Ik hoop dat ik je een goed kijkje achter de schermen heb kunnen geven wat betreft productselectie. Je wil ervan uit kunnen gaan dat producten bij Puur&Fit Puur zijn en passen in een Fitte leefstijl. Dat vertrouwen is mijn meest kostbare goed als winkeleigenaar. Ik zal je de komende periode wat vaker een inkijkje geven zodat we voor jou niet alleen een anonieme online winkel zijn. Heb je nog meer vragen, dan kan je ze hieronder stellen. Ik doe mijn best alle vragen altijd zo snel mogelijk te beantwoorden, maar we hebben geen aparte klantenservice (it’s me), dus het kan iets langer duren dan bij bedrijven die hier apart mensen voor hebben aangenomen.