Als vrouw trainen zonder sterk en gespierd te worden

Vrouwen trainen zonder spieren

Een goede adviseur blijft op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als advocaat moet je op de hoogte zijn van de (steeds veranderende) wetgeving, als internet-marketeer moet je (je) praktisch dagelijks (laten) bijscholen en als personal trainer moet je op de hoogte blijven van de laatste kennis op het gebied van training en voeding.

Dat is een tamelijk omvangrijk kennisgebied, maar gelukkig zijn de meeste “revolutionaire” nieuwe methodes ofwel niet waar, ofwel een presentatie van een oud concept in een nieuw jasje.

Goede marketing dus

Afgelopen week voerden wij in een besloten Facebook groep een discussie over of vrouwen en mannen anders horen te trainen. Altijd interessant. Want waar veel niet-professionals aannemen dat vrouwen vooral niet te zwaar moeten trainen omdat ze dan te gespierd worden. Een angst van zowel de vrouwen zelf als hun bewonderaars: mannen. De meeste fitness trainers doen ontzettend hun best om vrouwen eens van die eeuwige cardio-apparaten af te krijgen en ze aan te sporen tot wat stevige krachttraining (en met goede redenen).

Een veelgehoorde stelling is: ‘vrouwen moeten net zo trainen als mannen’. En: ‘de angst om (te) gespierd te worden is ongegrond; vrouwen kunnen dat niet door de veel lagere hoeveelheden testosteron’.

De reden voor de discussie was een artikel dat beweerde dat vrouwen wél anders moeten trainen dan mannen, JUIST als ze sterk en gespierd willen worden. En ja, er zijn ook veel vrouwen die dat wél graag willen. Er werd ook beweerd dat vrouwen dezelfde potentie tot spiermassa hebben als mannen. En testosteron, dat doet er eigenlijk niet toe, beweerde de auteur. Bij vrouwen wordt hypertrofie (spiergroei) gestimuleerd onder invloed van andere mechanismen, zoals de aanwezigheid van groeihormonen. Vrouwen hebben circa drie keer zoveel groeihormonen als mannen.

Vrouwen training zonder spieren

Ai! Dus toch maar oppassen met die gewichten?

Nu moet je niet alles geloven wat je leest (en dat is een behoorlijke understatement), maar er klinken al langer geluiden dat vrouwen misschien toch wél anders moeten trainen dan mannen. Een discussie is dan altijd een goede manier om tot nieuwe inzichten te komen. Ik heb mijn 5 belangrijkste inzichten voor je op een rij gezet:

1. Weinig sporten

Zowel mannen als vrouwen trainen over het algemeen zo weinig, inefficiënt of licht dat de hele discussie op hen überhaupt niet van toepassing is. Even plat gezegd: als je sporadisch een roze dumbbell opraapt doet het er niet toe of je man of vrouw bent. Je zult geen enkel verschil zien in je spiermassa. Helaas geldt voor de overgrote meerderheid van de mensen die naar de sportschool gaan, dat ze dit niet vaak genoeg doen om bang te hoeven zijn om gespierd te worden.

2. Kracht vs. Uithoudingsvermogen

Een belangrijk verschil tussen getrainde mannen en vrouwen is dat mannen -over het algemeen- meer kracht hebben en vrouwen meer uithoudingsvermogen. Het hoe en waarom, daar zal ik je niet mee lastig vallen (stuur me gerust een bericht voor meer informatie)

3. Herstellen

Een ander belangrijk verschil, gerelateerd aan het bovenstaande, is dat vrouwen sneller herstellen. Deze twee punten samen impliceren dat vrouwen:

  1. meer herhalingen kunnen doen per set
  2. meer sets kunnen doen per training
  3. meer trainingen kunnen doen per week

4. Spieren komen niet uit de lucht vallen

Als je wél graag wat spiermassa wil opbouwen, of sterker wil worden (deze doelen overlappen deels, maar zeker niet volledig), maar niet in een bodybuilder wil veranderen, hoef je nog steeds niet bang te zijn dat je heel snel, heel gespierd wordt. Zowel voor mannen als voor vrouwen komen spieren niet uit de lucht vallen. Je zult er frequent voor moeten trainen (3-4 x per week), serieuze prikkels aan je lichaam moeten geven (tip: als je niet zweet van krachttraining gebruik je te weinig kracht) en goed voor moeten eten. En vergeet ook niet te rusten voor het herstel.

5. Aanleg

Of je wel of niet snel gespierd wordt hangt behalve van je geslacht ook gewoon af van je andere genetische materiaal. Als je een lang, mager uiterlijk hebt is de kans dat je in (S)Heman verandert zonder daar kei- en keihard voor te trainen nihil. Als je ronde, zachte vormen hebt eveneens. Heb je al een meer gespierd uiterlijk? Dan kan je met veel sets, veel herhalingen, stevige gewichten en een hoge frequentie trainingen, genoeg rust en een uitgebalanceerd dieet een heel eind komen 😉

Gratis buikspieren trainingsplan speciaal voor vrouwen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *