Wat sporten voor je calorieverbruik doet

calorieverbruik

Je kent ze vast wel: die prachtige dashboards op de cardio apparaten in de sportschool. Waar onder meer wordt aangegeven hoeveel kcal je hebt verbruikt tijdens je sessie roeien/fietsen/crosstrainen/hardlopen.

Of wellicht heb je weleens gekeken naar je gemiddelde verbruik per dag en daar de kcal voor dat rondje hardlopen bij opgeteld.

Beide ‘methodes’ geven een vals beeld van wat sporten voor je calorieverbruik doet. En in deze blog leg ik uit waarom.

Calorieverbruik in rust

Het eerste dat je moet weten is dat een lichaam in rust grofweg 1 kcal per kg lichaamsgewicht gebruikt. Als ik 60 kilo weeg en ik voer de hele dag geen klap uit, dan verbruik ik dus 60 x 24 = 1440 kcal op een dag. In mijn blog over het jojo-effect leg ik uit wat gewichtsverlies doet voor dit getal. Als ik 5 kilo afval, gebruik ik immers 5 x 24 = 120 kcal per dag minder in rust.

Calorieverbruik tijdens het sporten

Als je actief bent gebruik je meer energie. Hoe hoger de intensiteit van de activiteit, hoe meer energie je verbruikt. En hoe langer je actief bent, hoe meer energie je verbruikt. Maar zoals we hierboven hebben gezien: ook als je niet actief bent, gebruik je energie. En daar gaat het vaak mis bij het uitrekenen van het verbruik.

Want stel nu dat je dag er normaal gesproken zo uitziet:

  • 8 uur achter een bureau
  • 8 uur in bed
  • 3 uur etend, douchend of kokend
  • 3 uur voor de tv en/of op de bank
  • 1 uur op de fiets (van en naar werk)
  • 1 uur wandelen (kleine stukjes, bijvoorbeeld koffie pakken, een collega aanschieten etc)

Dan heb je een redelijk standaard actieve Hollandse dag en verbruik je als je 60 kilo weegt waarschijnlijk ergens tussen de 2000 en 2200 kcal.

Stel nu dat je in de avond besluit om te gaan sporten en je besluit om 10 kilometer te gaan hardlopen op 10 kilometer per uur. Je bent dus een uur bezig. Volgens een activiteitenteller verbruik je hiermee 600 kcal. Die kan je dus mooi optellen bij die 2000-2200 kcal, toch?

Het antwoord is NEE

Calorieverbruik tijdens het sporten – normale verbruik

Normaalgesproken had je in dat uur TV gekeken. TV kijken kost ook energie. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat je tijdens TV kijken net zoveel energie verbruikt als in absolute rust. Dan is je “netto-winst” van het sporten dus 600-60 = 540 kcal.

Nu kan het zo zijn dat je die ochtend besloten hebt om met de auto naar het werk te gaan, omdat je wist dat je vanavond al zou gaan sporten. Of je hebt de volgende ochtend zulke “zware” benen, dat je de fiets laat staan. Als dat gebeurt vervang je een uur fietsen voor (bijvoorbeeld) 45 min autorijden en 15 min lopen. Als optie één (fietsen) je 400 kcal kost en optie twee (autorijden) je 85 kcal kost, heeft het uur sporten in de avond je dus netto 600 – 60 – (400-85) = 225 kcal gekost. In het geval je op zoek bent naar het verbruiken van zoveel mogelijk kcal zou een betere omschrijving zijn: het hardlopen heeft je 225 kcal aan verbruik opgeleverd.

Bovenstaande situatie komt vaker voor dan men zich realiseert. Onbewust, of uit onwetendheid, gaan mensen extra calorieverbruik op het ene moment compenseren met minder verbruik op een ander moment. Om nog niet te spreken over de toegenomen trek, wat meestal ook resulteert in meer eten.

calorieverbruik

Is sporten een goed instrument voor het verhogen van je calorieverbruik?

Dit vind ik moeilijk te beantwoorden, omdat het afhangt van de persoon en van je definitie van sporten. Een zeer inactief persoon beoogt meer effect met de hele dag door wat actiever worden (trap in plaats van lift, fiets in plaats van auto) dan 1 uur per dag sporten en weer onderuit gaan zitten op de bank. Voor mijzelf gebruik ik het wel degelijk. Ik ben al actief, maar als ik op een dag wat teveel gegeten heb, ren ik gewoon een extra rondje. Dat doe ik liever dan minder eten. Een soort Rupsje nooitgenoeg, zowel op het vlak van eten als van sporten.

Is sporten dus bij deze overbodig geworden

Uiteraard niet. Tenzij je graag botontkalking, hart-en vaatziekten, slappe billen en een waardeloos humeur wil ;).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *