Overgangsklachten en tips

overgangsklachten tips

De overgang, vroeg of laat komt elke vrouw in de overgang en krijgt te maken met een of meerdere overgangsklachten. Het hoort bij het vrouwenleven, dus je kan het best leren ermee om te gaan.

Wat is de overgang of de menopauze?

De overgang ofwel de menopauze start bij vrouwen wanneer de menstruatie stopt. Het is overigens geen aan- of uitknop die op die dag kan worden aan- of uitgezet, maar het is een langer proces dat al vele jaren hiervoor begint en waarin een vrouw verschillende fases doorloopt:

De eerste verschijnselen van overgangsklachten ontstaan bij de meeste vrouwen al rond het 35ste levensjaar wanneer de hormoonproducerende werking van de eierstokken, en daarmee de vruchtbaarheid, afneemt: de eierstokken stoppen met de productie van oestrogeen en progesteron, de hormonen die de menstruatiecyclus regisseren.

Eerst is de menstruatie nog (redelijk) regelmatig maar kan een vrouw al geleidelijk last krijgen van stemmingswisselingen en opvliegers. Pas later wordt de menstruatie onregelmatiger, worden de overgangsklachten heviger, en uiteindelijk stopt de menstruatie helemaal. De menopauze zelf start bij de meeste vrouwen rond het 50-ste levensjaar, wanneer zij de laatste menstruatie hebben.

De gehele periode van de overgang duurt al met al zo’n 15 tot 20 jaar waarbij de meeste vrouwen zo’n 5 tot 10 jaar de bekende overgangsklachten ondergaan.

Overgangsklachten

Het aantal overgangsklachten is talrijk en divers, maar niet elke vrouw heeft deze klachten allemaal of in dezelfde hevigheid:

  • onregelmatige menstruatie
  • opvliegers, zweetaanvallen en nachtzweten
  • stemmingswisselingen of zelfs depressie
  • prikkelbaarheid, angst, geheugen- en concentratieproblemen
  • slaapproblemen, vermoeidheid en gebrek aan energie
  • vaginale droogheid en hogere vatbaarheid voor vaginale en urineweginfecties
  • laag libido
  • hoofdpijn, spier- en gewrichtsklachten
  • meer buikvet, gewichtstoename of overgewicht

Tijdens de postmenopauze zijn de lagere spiegels van geslachtshormonen (en daling van de oestrogeenspiegel) bovendien geassocieerd met huidveroudering, een grotere kans op hart- en vaatziekten, cognitieve achteruitgang en osteoporose (verlies van botdichtheid, zwakke botten en hoger risico op botbreuken).

Tips tegen overgangsklachten

Blijven bewegen

Onderschat de kracht van bewegen niet! Bewegen, zoals cardiotraining, krachttraining, maar ook stevige wandelingen of het doen van dagelijkse oefeningen, verhoogt je serotonineniveaus, waardoor je humeur maar ook je slaap verbetert. Verder helpt het je spiermassa te behouden, gewichtstoename tegen te gaan en helpt het tegen osteoporose (met name krachttraining of training met weerstand).

Gezonde voeding

Wellicht heb je al gehoord van hormoondieet, zoals bijvoorbeeld het hormoon dieet van Ralph Moorman? Zo nee, dan zeker even op dat linkje klikken! Hormonen beïnvloeden jouw gewicht je jouw gezondheid, maar jij kan jouw hormonen beïnvloeden door wat je eet. Met uitgekiende voeding en leefstijl kan jij je hormoonhuishouding positief beïnvloeden.

Eet in elk geval veel verse (biologische) groente en fruit, eet minder geraffineerde suikers en koolhydraten, suikerhoudende dranken en alcohol en eet vezelrijke voeding.

Schenk aandacht aan je bijnieren

Oestrogeen wordt vanaf de overgang alleen nog maar in je vetweefsel en in je bijnieren geproduceerd, progesteron zelfs alleen nog maar in je bijnieren. Ook voor je bijnieren geldt eigenlijk dat je geraffineerde suikers en koolhydraten zoveel mogelijk vermijdt, cafeïne en alcohol minimaliseert, met mate medicijnen gebruikt, en heel belangrijk: stress reduceert en vermijdt!

Vermijd xeno-oestrogenen

Xeno-oestrogenen zijn stoffen in onze omgeving die dezelfde werking hebben als oestrogenen in ons lichaam en de werking van onze lichaamseigen hormonen verstoren. Xeno-oestrogenen komen voor in het milieu, in cosmetica en in voeding. Xeno-oestrogenen verstoren je oestrogeenbalans, met als gevolg dat er oestrogeendominantie ontstaat. Het helpt om biologisch te eten (dus vrij van pesticiden) en natuurlijke verzorgingsproducten te gebruiken.

Gebruik van natuurlijke kruidenpreparaten

Al sinds mensenheugenis worden diverse kruiden gebruikt ter verlichting van klachten. Ik licht er een aantal toe die interessant kunnen zijn bij overgangsklachten.

Zilverkaars als overgangskruid

Zilverkaars wordt ingezet als plantaardige remedie tegen overgangsklachten, zoals opvliegers, nachtzweten, hartkloppingen, angst en stemmingswisselingen. Zilverkaars zelf bevat absoluut geen fyto-oestrogenen. Hoe zilverkaars precies werkt, is nog niet duidelijk, maar wel een belangrijk onderwerp van onderzoek. Het lijkt er vooralsnog op dat het het endogene opiaatsysteem beïnvloedt. Het endogene opiaatsysteem speelt een rol bij de regulatie van lichaamstemperatuur, hormoonhuishouding en stemming. Disregulatie van serotoninespiegels, GABA en dopamine, mede veroorzaakt door de daling van de oestrogeenspiegel, draagt bij aan opvliegers en stemmingsproblemen. Tenslotte heeft zilverkaars ook antioxidatieve en ontstekingsremmende effecten.

Monnikspeper

De Vitex agnus-castus, afkomstig uit landen rondom de Middellandse Zee, wordt al sinds Hippocrates beschreven als belangrijk vrouwenkruid.

Monnikspeper heeft een harmoniserende en regulerende invloed op het (psycho)neuro-endocriene systeem. Correctie van progesterontekort lijkt een van de belangrijkste werkingsmechanismen bij vrouwenklachten.

Maca

Maca is een knolgewas uit het Andesgebergte uit Peru. Maca is een adaptogeen, zoals ook ashwagandha, ginseng en schisandra). Adaptogenen zijn bijzondere kruiden die je lichaam ondersteunen bij het omgaan met diverse fysiologische, biochemische en psychische stressoren en bijdragen aan een betere balans en conditie.

Maca beïnvloedt het (psycho)neuro-endocriene systeem, met gunstige effecten op het stress-systeem, de geslachtsklieren en de schildklier. Het wordt onder andere gebruikt bij stress, vermoeidheid, bij sport, laag libido, slaapproblemen en overgangsklachten.

Ashwagandha

Dit adaptogeen gaat stressgerelateerde klachten (waaronder depressie, angst, stemmingswisselingen, laag libido, slapeloosheid en vermoeidheid tegen en bevordert een goede lichamelijke en geestelijke conditie bij het ouder worden. Het is een belangrijke medicinale plant binnen de ayurvedische geneeskunde en wordt van oudsher toegepast in kruidenformules tegen overgangsklachten.

Pycnogenol

Pycnogenol is een extract uit de buitenste laag van de schors van de Franse den Pinus pinaster. Het heeft antioxidatieve, ontstekingsremmende en pijnstillende effecten en beschermt tegen veroudering.

Ken jij wellicht nog andere kruiden, laat je ze dan achter in de reacties? Graag kijk ik ernaar en je helpt er ook weer anderen mee!

GRATIS MEER ENERGIE ONTBIJT RECEPTEN

"Voor een dag vol energie zonder dips."

Reacties

  1. Joy Wanrooij zegt

    Beste puur en fit
    Ik volg jullie al een tijdje en ik vind het heel waardevol wat jullie allemaal benoemen.
    Hebben jullie ook advies voor overgang en elektromagnetische overgevoeligheid? EMS, EHS.
    Ik ben ergens anders gaan slapen , de WiFi heb ik regelmatig uit. Ik ben veranderd van werkplek maar je ontkomt er niet aan , trein, bus, camping, hotspots, bibliotheek, supermarkten hebben het overal.
    Er staat achter mij in het boerenveld een UMTS mast, en ze plakken er steeds meer op.
    Gelukkig hier in de provincie Groningen zijn er nog plekken waar ik opknap, en mijn ogen gaan stralen.
    Maar het wordt steeds minder……………….. Er zijn heleboel broodje aap verhalen in omloop………….
    Met vriendelijke groeten

    • zegt

      Ha Joy,

      Dank voor je reactie! Straling in het algemeen is een onderwerp waar veel mensen liever niet over praten. Het onderwerp wordt vaak afgedaan als ‘het zit tussen je oren’ maar dat is zeker niet het geval! Ik schreef op een ander platform eerder over straling van de mobiele telefoon, klik gerust op de link als je geïnteresseerd bent, het gaat om een van de eerste Europese rechtszaken waarin een schadevergoeding is uitgekeerd. En er volgen er dan ongetwijfeld meer.
      Wel is duidelijk dat niet iedereen even gevoelig is voor straling, maar als je dat wel bent, kan het tot enorme klachten leiden. Ik heb het op mijn ‘to-do’-lijst gezet om er een blog over te schrijven, ik zal je mailen als die online staat!
      Hartelijke groet,
      Rosa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *