Candida en natuurlijk candida dieet

Candida dieet

Voordat ik begin met het candida dieet eerst nog even over de candida zelf. Er leven verschillende soorten schimmels in en op je lichaam, waaronder ook de candida. Candida is een schimmel, of nog meer specifiek, een gist. Gisten zijn eencellige schimmels, in het Engels is candida-infectie een ‘yeast infection’, wat letterlijk gistinfectie betekent, Candida komt van nature voor op diverse plekken in en op je lichaam, waaronder in de slijmvliezen in de mond, op de huid, in het spijsverteringskanaal, op nagels, in de slijmvliezen van de darmen of de vagina.

Aanwezigheid van deze candida is meestal onschadelijk, tenzij deze gist enorm is gegroeid (dat wordt ook wel overgroei genoemd), want dan kan er een schimmelinfectie ontstaan.

Wat is Candida?

Er zijn meer dan 100 soorten candida bekend die in je lichaam voorkomen. Deze zitten op verschillende plekken in je lichaam en hebben diverse functies, hoewel de meest belangrijke functie is ter ondersteuning van een goede spijsvertering. Ze helpen bij het verteren van voeding en bij het opnemen van voedingsstoffen uit je voeding.

Niet alle candida kan infecties veroorzaken, de meeste soorten zijn tamelijk onschuldig. Zo’n 15 soorten candida kunnen een infectie veroorzaken wanneer zij te groot groeien of woekeren, de bekendste hiervan is de Candida Albicans.

Normaal gesproken houden gezonde bacteriën in je lichaam candidagroei onder controle. Maar als je gezonde bacteriën of je immuunsysteem is verstoord, dan kan candida ongestoord haar gang gaan.

Oorzaken van een Candida infectie

Er zijn veel factoren die kunnen leiden tot candida-overgroei. Veelvoorkomende oorzaken zijn gerelateerd aan voeding:

  • Geraffineerde suikers en geraffineerde koolhydraten
  • Alcohol
  • Cafeïne waaronder koffie en thee

En andere factoren zijn gerelateerd aan leefstijl:

  • Hoog stressniveau
    • Stress verhoogt de aanmaak van stresshormoon cortisol in je lichaam, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt.
  • Te weinig slaap
  • Diabetes
  • Verzwakt immuunsysteem
    • dat kan ontstaan door een antibioticakuur, maar ook door chemokuren of medicijnen. Van de anticonceptiepil en corticosteroïden is bekend dat ze schimmelgroei kunnen bevorderen.
  • Antibiotica
    • door een antibioticakuur worden niet alleen slechte bacteriën gedood, maar ook goede bacteriën. Anti-bio betekent letterlijk anti-leven, en dat is ook wat het doet: het doden van levende bacteriën. Hierdoor kan je darmflora verzwakken en kan een candidaschimmel de overhand krijgen en flink groeien. Dat is overigens ook de reden dat er steeds vaker wordt geadviseerd om zo snel mogelijk na een antibiotica kuur probiotica en prebiotica te gebruiken (probiotica zijn darmbacteriën en prebiotica is de voeding voor de darmbacteriën).
  • Verandering in de hormoonbalans
    • Veel 40+ vrouwen krijgen hiermee te maken. Wanneer deze teveel verstoord wordt, kan een candida gemakkelijker woekeren. Overigens, dat geldt ook als de zuur-base balans in maag of darmen uit evenwicht is.

Symptomen van een Candida infectie

Hoe herken je of je een candida infectie hebt? Dat is nog vrij lastig, want een candida infectie krijg je niet van de een op andere dag en daardoor sluipen ook de symptomen heel langzaam in je leven. Zo langzaam dat het je niet eens opvalt. En bovendien zijn er heel veel verschillende soorten symptomen, dat maakt het ook niet makkelijk om een candida infectie te herkennen.

De klachtenlijst van een candida-infectie lijkt oneindig, de volgende symptomen komen veel voor:

  • (Chronische) vermoeidheid
    • Hoe vermoeidheid samenhangt met een candida infectie en of er een 1-op-1 relatie is, is niet bekend. Als je onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt of opneemt, dan verzwakt je immuunsysteem. Hierdoor kan er candida ontstaan en ditzelfde tekort aan voedingsstoffen (zoals essentiële vetzuren en magnesium) leidt ook tot chronische vermoeidheid.
  • Spijsverteringsproblemen zoals een opgeblazen buik, gasvorming, krampen, obstipatie of diarree
    • In je spijsverteringsstelsel is een gezonde verhouding tussen goede en slechte bacteriën nodig. Wanneer de slechte bacteriën de overhand krijgen, krijgt een overgroei aan candida ook een kans. Er kunnen diverse verschillende spijsverteringsproblemen ontstaan.
    • Candida in de darmen is een sluipende en vernietigende soort. Candida tast de beschermende slijmlaag van je darmen aan en het kan eiwitten afbreken in de darmslijmvlies cellen. Dat leidt tot kleine gaatjes in je darmen. Dit krijgt de laatste jaren steeds groter bekendheid en wordt ook wel lekkende darm genoemd, ofwel, een verhoogde doorlaatbaarheid van de darmwand. Een lekkende darm is ernstig, want afvalstoffen die normaal gesproken via je darm je lichaam verlaten, kunnen via je darm terug je lichaam in lekken en overal in je lichaam ziektesymptomen veroorzaken.
  • Misselijkheid
  • Spruw
    • een candida infectie in de mond of keel heet ook wel spruw. Je ziet het vooral bij babies, oudere mensen of mensen met een verzwakt immuunsysteem en het uit zich als witte plekjes op tong, tandvlees, binnenkant van de wang of in de keel. Het kan ook leiden tot roodheid en pijn aan de tong en in de mond.
  • Huidproblemen zoals eczeem, uitslag, schimmels op handen, voeten of nagels
    • Candida infecties kunnen overal op je huid voorkomen, maar ze hebben een voorkeur voor de warme en vochtige plekken, zoals oksels, schaamstreek, of net onder de nagelranden. Het uit zich in uitslag en jeuk. Het kan niet echt kwaad, hoewel de meeste mensen het toch aanpakken omdat ze zich schamen en soms zelfs belemmerd voelen in hun leven vanwege het uiterlijk ervan.
  • Terugkerende urineweginfecties of vaginale infecties
    • De meeste vrouwen hebben candida in de vagina. Zo lang er voldoende goede bacteriën zijn en de weerstand is hoog, is er niets aan de hand. Een overgroei leidt tot een candida infectie, ook wel vaginale schimmelinfectie genoemd. Wist je dat zo’n driekwart van de vrouwen dit tenminste eenmaal in haar leven krijgt? Het uit zich onder andere in jeuk, afscheiding, roodheid en pijn bij het vrijen.
    • Een blaasontsteking wordt meestal veroorzaakt door bacteriën zoals de E.coli, maar ontstaat (meestal bij ouderen) ook nog wel door een candida.
  • Humeurigheid en stemmingswisselingen
  • Angst, onrust en depressie
  • Hoofdpijn
  • Gewrichtspijn
    • Heel soms leidt een candida infectie tot gewrichtspijn. Dat kan als de infectie via je bloed bij je gewrichten terechtkomt. Dit is echter heel uitzonderlijk, het kan wel eens voorkomen na een operatie.
  • Hang naar zoet
    • Candida leeft van suikers. Wanneer je een candida overgroei hebt, zal je lichaam schreeuwen om suikers, de candida moet namelijk gevoed worden. Hoe dat proces precies ontstaat dat je hersenen het suikersignaal krijgen (en daarmee een gevaarlijke candida overgroei stimuleren) is niet precies bekend.

Een candida overgroei wordt het snelst herkend in de slijmvliezen, zoals de mond of bij vrouwen in de vagina, wat leidt tot jeuk of irritatie. Candida kan ontstaan in de darmen, wanneer een verstoorde darmwerking je immuunsysteem verzwakt. Ook herken je het wel als schimmel tussen de tenen in de vorm van zwemmerseczeem of bij schimmelnagels.

Het Candida dieet

Steeds meer mensen ontdekken dat hun (soms opeenstapeling van) klachten veroorzaakt kunnen worden door een overgroei van candida. Helaas is er niet zoiets als 1 werkend candida dieet met vaste recepten om van je candida infectie af te komen. Hoe zou dat ook moeten kunnen: elk lichaam is anders en elk lichaam reageert anders.

De verschillende varianten van het candida dieet benoemen voedingssoorten die je zoveel mogelijk moet uitsluiten en voedingssoorten die je juist wel zou moeten eten. Grofweg vermijd je suiker, gluten, alcohol, (bepaalde) zuivelproducten en schadelijke additieven en eet je wel (suikerarm) fruit, zetmeelarme groenten en glutenvrije voeding.

Als je in de wetenschap duikt, is er overigens geen enkele aantoonbare onderbouwing van dit dieet. Mensen die een candida dieet volgen, rapporteren binnen enkele weken tot enkele maanden verbetering of verlichting van hun klachten.

Candida dieet: wat eet je wel

  • Fruit (suikerarm), zoals citroen, limoen en bessen
  • Groente (zetmeelarm): asperges, broccolie, boerenkool, spinazie, spruitjes, selderij, komkommer, uien, courgette en aubergine
  • Granen (glutenvrij): quinoa, boekweit en gierst
  • Gezonde vetten: avocado, olijven, lijnzaad, en oliën als ongeraffineerde kokosolie (laurinezuur), sesamolie en extra vergine olijfolie
  • Hoogwaardige, pure eiwitten: kip, kalkoen, eieren, zalm en sardines
  • Vezels: goede vezels zoals lijnzaad en chiazaad
  • Bepaalde zuivelproducten: boter, ghee, kefir of yoghurt
  • Noten en zaden: amandelen, kokosnoot of lijnzaad
  • Kruiden en specerijen: zwarte peper, kaneel, knoflook (allicine), gember, ginseng, kurkuma, oregano, rozemarijn, tijm
  • Appelciderazijn en coconut aminos
  • Cafeïnevrije drank: kruidenthee, (gefilterd) water, zelfgemaakte plantaardige melk.

Candida dieet: wat eet je niet

  • Suiker, maar ook rietsuiker, aspartaam, fructose, melksuikers, agavesiroop, ahornsiroop en honing
  • Suikerrijk fruit zoals bananen, mango, druiven, rozijnen en dadels
  • Suikerrijke dranken zoals frisdrank en vruchtensap
  • Gluten en glutenhoudende granen zoals tarwe, rogge, gerst en spelt
  • Alcohol en cafeïne
  • Bepaalde soorten (veelal bewerkt) vlees zoals worst en spek
  • Bepaalde zuivelproducten zoals kaas, melk en room
  • Geraffineerde olie en vet

Probiotica bij candida

Probiotica, zoals de Lactobacillus, kunnen helpen bij het remmen van ontsteking en kunnen de candidaschimmel helpen verminderen. Wil je meer weten over probiotica en hoe zij je darmen gezond helpen te houden, klik dan naar mijn blog over de beste probiotica, voeding of supplementen.

Candida en leefstijl

Wanneer je een candida wil bestrijden, is het heel zinvol om niet alleen naar voeding te kijken maar ook naar je leefstijl. Candida heeft nauwelijks vat op gezonde mensen met een sterk immuunsyteem. Wanneer je een candida infectie hebt, is het zinvol om je immuunsysteem te versterken. Dat doe je deels door goede bouwstoffen zoals gezonde vetten, hoogwaardige eiwitten en Vitamine D, maar ook door goed te slapen en stressvolle situaties te vermijden. Dat laatste is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar er is goede begeleiding om te helpen stress beter het hoofd te leren bieden.

Positieve effecten van het candida dieet

In de wetenschap vinden we geen enkel bewijs van positieve effecten van het candida dieet. Maar als je kijkt naar wat je wel en niet eet, zie je in een oogopslag dat deze manier van eten heel gericht is op gezonde voeding.

Het candida dieet is een patroon van onbewerkte of zo min mogelijk bewerkte voeding die rijk is aan groente, fruit, gezonde vetten en volwaardige eiwitten, en tegelijkertijd arm is aan (over)bewerkte voeding, suiker, en snelle koolhydraten. Bij veel mensen zorgt het candida dieet dan ook snel voor een gezondheidswinst.

Het candida dieet is dus wel boordevol gezondheid, ook voor mensen die bijvoorbeeld last hebben van verteringsproblemen of wat gewicht willen verliezen.

Wij houden de onderzoeken over de effecten van het candida dieet in de gaten en zullen ze hier publiceren wanneer ze van voldoende omvang zijn.

Note: voel je je al langere tijd niet fit of vitaal, doe dan eens een candidatest of doe een ontlastingsonderzoek bij een darmspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *