Koolhydraatarm-, Low Carb High Fat-, ketogeen,- of het Pioppi dieet?

Koolhydraatarm Pioppi Ketogeen

Koolhydraatarm-, Low Carb High Fat-, ketogeen-, of het Pioppi dieet? Het zijn allemaal diëten die in de laatste jaren enorm populair zijn.

Als grote overeenkomst hebben deze diëten dat koolhydraten sterk worden gereduceerd ten opzichte van de Schijf van Vijf. Dat betekent dat er in verhouding minder koolhydraten in het eten zitten en naar verhouding dus meer van de andere twee macronutriënten, vetten en eiwitten.

Maar wat maakt nou dat deze diëten van elkaar verschillen? En welk dieet is geschikt om te volgen?

Koolhydraatarm dieet

De laatste jaren wordt steeds duidelijk dat teveel suikers en geraffineerde koolhydraten een belangrijke factor zijn bij overgewicht, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Dat is dan ook de reden dat steeds meer artsen, diëtisten en orthomoleculair therapeuten aanraden om koolhydraatarm te eten.

Helaas wordt dit niet altijd goed uitgelegd of begrepen, waardoor sommige mensen denken dat zij koolhydraten compleet moet vermijden om te werken aan een betere gezondheid. Hierdoor hebben koolhydraten onterecht een slechte naam gekregen.

Het is ook onduidelijk hoeveel koolhydraten minder je zou moeten eten bij het koolhydraatarm dieet. Het is namelijk niet een officieel dieet met vaste richtlijnen. In de meeste gevallen wordt er een verhouding geadviseerd van 40% vet, 30% eiwitten en 30% koolhydraten.

Helaas wordt er bij zulk advies geen onderscheid gemaakt in de verschillende soorten koolhydraten en dat is nou net waar de meeste winst valt te behalen. Wil je de inname van koolhydraten eens goed onder de loep nemen, houdt dan de volgende richtlijnen aan:

  • Vermijd a-cellulaire koolhydraten. ‘A-cellulair’ betekent dat de suikers niet (meer) in de cellen van de plant zijn opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat de suikers na het eten snel vrijkomen. A-cellulaire koolhydraten bevinden zich vooral in bloem, granen, en (sterk) bewerkte voedingsmiddelen.
  • Kies voor cellulaire koolhydraten. ‘Cellulair’ betekent dat de suikers in de cellen van de plant zijn opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat de suikers na het eten langzaam vrijkomen. Cellulaire koolhydraten bevinden zich vooral in groente en fruit.

Mensen met een chronische aandoening wordt aangeraden om te zorgen voor begeleiding bij het aanpassen van het voedingspatroon.

Low Carb High Fat

Het Low Carb High Fat dieet, bevat zo weinig koolhydraten, dat het lichaam grotendeels moet overgaan tot het verbranden van vet. De verhouding in macronutriënten van dit dieet ligt om en nabij 75% vet, 20% eiwitten en 5% koolhydraten.

Als er weinig glucose is, wordt er meer vet verbrand. De beschikbare glucose wordt vooral voor de hersenen gebruikt. De rest van het lichaam schakelt over naar het verbranden van vet.

Vet is de rijkste bron van energie in het lichaam, veel meer dan de beschikbare glucose. Een persoon met een gezond gewicht heeft namelijk genoeg vet voor 40 marathons. Een gezonde glucosevoorraad (glycogeen) zal het niet eens redden bij een halve marathon.

Bovendien kan van 1 calorie uit vet, veel meer brandstof (ATP) worden geproduceerd dan vanuit 1 calorie glucose. Dat is dan ook de reden waarom mensen meer energie lijken te hebben bij het volgen van een Low Carb High Fat dieet.

Er is veel discussie over welke soort vet het beste is om te gebruiken in een Low Carb High Fat dieet. Het lijkt erop dat een actief persoon op een Low Carb High Fat dieet zonder problemen verzadigd vet van dierlijke herkomst, maar ook kokosvet (dat sterk verzadigd is) kan eten. Hij of zij verbrandt toch alles.

Als je besluit om een Low Carb High Fat dieet te gaan volgen, eet dan vooral vetten afkomstig uit roomboter, kokosolie, olijfolie, vis, noten en avocado. Eet daarbij 2 porties groente per dag en beweeg elke dag minimaal 30 minuten. Mensen met een chronische aandoening wordt aangeraden om te zorgen voor begeleiding bij het aanpassen van het voedingspatroon.

Ketogeen dieet

Een bijzondere vorm van het koolhydraatarm dieet is het ketogeen dieet. Dit dieet gaat nog een stapje verder dan het Low Carb High Fat dieet.

Al in 1923 ontwikkelde Dr. Russel Wilder het ketogeen dieet dat werd ingezet als behandeling bij kinderen met epilepsie (dit gebeurt nog altijd). Dit dieet bestond uit 90% vet, 6% eiwitten en 4% koolhydraten.

Nadien zijn er meerdere varianten van het keto dieet ontwikkeld, met als belangrijkste verschillen de macronutriënt-verhouding. Zoals je begrijpt, is het minderen van koolhydraten dus niets nieuws.

Het ketogeen dieet heeft als doel het lichaam in de ketose te krijgen. Dat is een modus waarin je lichaam het gevoel krijgt te verhongeren. Hierdoor vindt er een metabole aanpassing plaats, die veel gezondheidsvoordelen kan opleveren.

Het ketogeen dieet is de laatste jaren sterk in de belangstelling te komen staan van biohackers, extreme sporters en andere fanatiekelingen met als doel de lichamelijke en geestelijke prestaties te verhogen. Het is niet iets wat een mens zijn hele leven kan volhouden, want het zou op den duur om verschillende redenen schadelijk kunnen voor de gezondheid.

Het ketogeen dieet is eigenlijk min of meer een medisch dieet. Het kan wonderen verrichten bij mensen met een chronische aandoening, maar het is aan te raden dit dieet alleen te volgen onder strikte begeleiding.

Pioppi dieet

Het Pioppi-dieet is vernoemd naar het Zuid-Italiaanse dorpje Pioppi, één van de gezondste plekken op aarde. De Engelse cardioloog Dr. Aseem Malhotra heeft zich hier laten inspireren om een dieet te ontwikkelen dat de gigantische stijging van westerse welvaartsziekten een halt moet toeroepen.

Het Pioppi dieet is een koolhydraatarm dieet, maar dan met duidelijkere richtlijnen. Wel is de verhouding van macronutriënten onbekend, omdat daar niet de focus op ligt.

Er wordt vooral aangemoedigd om (sterk) bewerkte voedingsmiddelen links te laten liggen en zo vers en onbewerkt mogelijk te eten. Het gaat dus niet perse om het minderen van koolhydraten, maar door vers en onbewerkt te eten, krijg je automatisch wel minder koolhydraten binnen. En de koolhydraten die je binnenkrijgt, zijn de cellulaire koolhydraten (de gezonde soort).

In eerste instantie is het Pioppi dieet een plan voor 21 dagen. Dit zal voor de meeste mensen die lijden aan chronische aandoeningen zoals diabetes type 2, overgewicht, hoge bloeddruk of hoog cholesterol, genoeg tijd zijn om deze voor een deel om te keren. Dit laat Antoinette Hertsenberg ook duidelijk zien in haar TV show Dokters van Morgen. Uiteraard is het wel de bedoeling om dit dieet langer voort te zetten dan 21 dagen. Dat kan ook, want dit dieet is geschikt voor een leven lang.

Naast gezond eten, schrijft het Pioppi dieet ook over het belang van beweging, slaap en sociale activiteiten. Het Pioppi dieet is dus niet zozeer een dieet, maar een leefstijlplan.

Het Pioppi dieet is voor iedereen een goed idee. Mensen met een chronische aandoening wordt aangeraden om te zorgen voor begeleiding bij het aanpassen van het voedingspatroon.

GRATIS MEER ENERGIE ONTBIJT RECEPTEN

"Voor een dag vol energie zonder dips."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *