Kasha BIO (500g - De Nieuwe Band)

€ 2,73
Inclusief BTW
Op voorraad

Kasha is geroosterde boekweit.

Aantal

Wat is kasha

Kasha is geroosterde boekweit. Je kan kasha ook koken en gebruiken in gerechten zoals je rijst gebruikt. Je kan kasha puur gebruiken of met andere zaden en pitten in je yoghurt of muesli. Ook is kasha lekker om zo te eten net als een soort nootjes. 

Biologische kasha gebruiksaanwijzing

  1. Voeg 1 kop Kasha met 2 kopjes water aan de kook
  2. Ongeveer 5 tot 7 minuten op laag vuurtje laten koken
  3. Kruid kasha met salie, lookpoeder, sojasaus of bonenkruid. Genieten!

De Nieuwe Band BIO Kasha voedingswaarde

Voedingswaarde per 100g:

Energie 1290kJ / 308 kcal
Vetten 3,3g
   - waarvan verzadigde vetzuren 0,6g
Koolhydraten 57,10g

   - waarvan suikers

1,4g
Vezels 11,30g
Eiwitten 12,6g
Zout 0,007g

Meer informatie over kasha

Kasha is oorspronkelijk afkomstig uit Centraal en Oost-Europa. Het is populair onder de Slavische volkeren. Russen maken er overigens het traditionele gerecht “kasha Varniskes” van.

Kasha valt als geroosterde boekweit officieel onder de graansoorten. Het kan in olie worden geroosterd maar ook droog in de pan. Je kan dus ook vrij eenvoudig zelf kasha maken van boekweitkorrels, maar je bespaart je net zo gemakkelijk de moeite, want het prijsverschil is er niet tot nauwelijks.

Kasha heeft een goudbruine kleur. Ze zijn erg krokant en direct eetbaar. Door het krokantje kan je alles wat je maar wenst een krokante “ bite” geven, zoals muesli of cruesli op basis van kasha. Ook kan je kasha gewoon uit het vuistje eten. Kasha heeft een opvallende nootachtige smaak. Het is dan ook niet voor niets dat kasha populair is onder mensen met een notenallergie of -intolerantie. Het is overigens het roosteren dat de nootachtige smaak laat vrijkomen.

Is kasha gezond?

Boekweit, de basis van kasha, is hartstikke gezond en daarmee dus ook kasha. Zo is boekweit / kasha rijk aan molybdeen, koper, magnesium, mangaan, fosfor en is het een uitstekende bron voor kalium, chroom, en ijzer. Het bevat belangrijke vitamines zoals vitamine B1, B2 en B5. Ook bevat boekweit veel eiwitten. Deze zijn echter onvolledig, dus je moet het combineren met andere eiwitbronnen zoals erwtenproteïne. Ook is het rijk aan vezels en is boekweit glutenvrij.

Boekweit korrels hebben nog meer voordelen dan andere graansoorten. Zo bevat het geen fytinezuur. Dit heeft als groot voordeel dat alle basische mineralen in boekweit goed door het lichaam worden opgenomen. Kasha bevat bovendien erg weinig vet en nauwelijks suiker en 55 gram koolhydraten per 100 gram. Het past dus prima in een koolhydraatarm dieet.

Recept met kasha: Kasha Crunchies

kasha bites en crunchies

Kasha Crunchy's ingrediënten

  • 2 grote bananen
  • 2 eetlepels ceylon kaneelpoeder
  • 175 gram kasha

Kasha Crunchy's bereiding

Verwarm de oven voor op 190 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Pureer de bananen met de kaneel fijn. Roer de kasha erdoor. Schep steeds kleine bergjes op de bakplaat. Bak de crunchy’s in het midden van de oven gaar in ongeveer 20-25 minuten, blijf tussentijds controleren. Laat ze goed afkoelen.

Voeg review toe

Je emailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd*

Vergelijkbare producten