Catching up met Ketchup

Sauzen…. In Nederland zij we er dol op. Stiekempjes weten we wel, dat geen enkele saus echt gezond is, maar…het is zo lekker! De voeding/ levensmiddelenindustrie doet er alles aan, om sauzen een gezond imago te geven, zodat wij het kopen en consumeren. Sauzen zijn ontzettend goedkoop te produceren, waardoor het veel winst oplevert. Er zijn van die typische producten die we met zijn allen, of we nu bewust of onbewust zijn, zeer onderschatten. Producten waarvan we in onze achterhoofd weten, dat het niet zo gezond is als verse groente, maar we er totaal geen kwaad in zien. Een sausje op patat, wat kan dat nu kwaad? En ach….we eten het niet iedere dag…..Terwijl juist DAT eetgedrag vreselijk wordt onderschat. We eten meer saus dan we denken. Niet alleen rechtstreeks , maar ook via diverse andere voedingsmiddelen waarin saus is verwerkt.
 
Saus is niet gezond. Dat weten de meeste consumenten. Maar HOE ONGEZOND? Dat blijft vaag. En iets, wat we stiekem liever niet willen weten. We willen genieten van mayonaise, ketchup, joppiesaus, pindasaus enzovoort. We zeggen tegen onszelf dat we er niet veel van eten. Maar weet jij hoeveel jij WERKELIJK eet? We zijn er zelf bij als we sauzen over het eten gieten of spuiten. Het is lastiger, als je voeding eet waarin sauzen zijn verwerkt. En dat komt meer voor dan je denkt. Groenteconserven, soepen, pasta’s, zuivel (zoete sausjes) kant en klaar…..ongemerkt eten we meer saus dan we denken.
 
Sauzen zijn geen lieverdjes. Ze bevatten EXTREEM veel vet, suiker en zout. De meeste sauzen bestaan hieruit, verder aangelengd of aangedikt met water en talloze verdikkingsmiddelen en conserveermiddelen. Ook worden er veel kleur / geur en smaakstoffen aan toegevoegd.
 
Er bestaan geen smalle porties (want 50 gram is al heel erg veel) en als we heel erg eerlijk zijn tegen onszelf weten we heel goed dat we geen porties tot op de gram afwegen, en we onszelf eigenlijk voor de gek houden, door ervan uit te gaan dat de porties die we werkelijk eten door de beugel kunnen. De grootste fout die we maken is de inschatting van de hoeveelheden die we rechtstreeks uit de fles over ons voedsel gooien. Dat is meer dan je denkt, geloof mij maar.
 
 
Even een inzichtelijk plaatje schetsen met curry ketchup. Curry valt onder de zogenoemde RODE SAUZEN, net als tomaten ketchup.  Deze hebben, krankzinnig genoeg, anno 2020 nog steeds het imago van een meest gezonde saus. De meeste fabrikanten berekenen porties (curry) ketchup op 15 gram, wat neerkomt op een eetlepel.  Waarom 15 gram? Omdat tomaten of curry ketchup beter SUIKER KETCHUP genoemd kan worden. Hierboven zie je in beeldvorm hoeveel een portie is. Dat is niet veel nee. Ik durf te wedden dat jouw “ kneepjes” uit de fles wat meer bevat dan deze eetlepel. Deze eetlepel bevat VIER GRAM SUIKER. Ja. Een suikerklontje op een eetlepel. Get the picture? 🤯 Ik hoop dat het kwartje bij jou is gevallen, zodat je echt besef hebt van wat je ECHT gebruikt aan sauzen. En wat dat voor gevolgen kan hebben op onze gezondheid, zeker op langere termijn.

Zelf maken?

Hoe mooi en rooskleurig fabrikanten het ook brengen, trap er alsjeblieft NIET in. Saus blijft saus. Moddervet, vol met suiker en zout. Maar ik besef ook heel goed dat saus lekker is een dat we dit helemaal niet willen missen. Daarom bedacht ik afgelopen jaren heel erg veel lekkere alternatieven die een stuk beter zijn voor onze gezondheid. Zelf maken = de complete regie houden. En het is niet moeilijk. 
 
Zelf maken dus, maar wat nu als je liever lui dan moe bent, het zelf-maken teveel ” gedoe” vind en het liever kant en klaar in een winkel koopt? Dan zijn er gelukkig nog een aantal alternatieven. Er zijn fabrikanten die suikervrije sauzen produceren, of vetvrije, biologisch en zonder hulpstoffen. Deze zijn moeilijk vindbaar en meestal vind je ze dan ook alleen on line of in een goed gesorteerde biowinkel. Wat ik persoonlijk een erg fijn alternatief vind, is de ongezoete ketchup van Van Ton uit Zierikzee. Deze biologische variant wordt gemaakt van natuurazijn, tomatenpuree, wortelpuree, water, zongedroogde tomaten, maiszetmeel, citroenzuur en zeezout. De voedingswaarden zijn daardoor ook ideaal, met zo’n 4 gram aan suikers per 100 gram (natuurlijk aanwezige suikers) Het is een zeer gezond alternatief! Ik vind de smaak echt subliem. Wat mij betreft de topper onder de suikervrije ketchup.
 
Uiteraard heb ik deze variant bij Puur & Fit binnen gebracht, en kun je deze tomatenketchup voortaan bij ons bestellen! KLIK HIER om naar de bestelpagina te gaan. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *