Magnesiumtekort: wat kan je zelf doen of neem je een magnesium supplement?

Magnesiumvlokken

Magnesium is een macromineraal en elektrolyt dat in alle cellen van je lichaam aanwezig is. Magnesium is een essentieel mineraal, dat betekent dat je magnesium nodig hebt om in leen te blijven.

Wat zijn de functies van magnesium in je lichaam?

Magnesium is essentieel omdat het een activerende rol heeft in ruim 300 (!) stofwisselingsreacties. Denk hierbij aan celgroei, celdeling, energieproductie, eiwitsynthese en celmembraanbescherming. Om maar eens een aantal belangrijke functies te noemen:

  • Zorgt voor ontspanning van je spieren, zenuwen en bloedvaten
  • Is nodig bij de overdracht van zenuwprikkels en het functioneren van je spieren
  • Speelt een essentiële rol bij energiestofwisseling door energie vrij te maken uit voeding
  • Bevordert de gezondheid van hart en bloedvaten (reguleert je hartritme en je bloeddruk)
  • Versterkt je geheugen en verbetert je concentratie
  • Beschermt je lichaam tegen zware metalen en chemische stoffen.
  • Zorgt (samen met calcium) voor goede botopbouw, groei en ontwikkeling

Calcium en magnesium: onlosmakelijk verbonden vriendschap

Magnesium en calcium reguleren samen talloze neurotransmitters en zorgen er zo voor dat er zenuwimpulsen worden overgedragen tussen zenuwcellen. Daarom is magnesium ook belangrijk voor je spieren (van skeletspieren tot hartspier, longspieren, maagspieren en darmspieren).

Calcium is verantwoordelijk voor het samentrekken van je spieren, magnesium is verantwoordelijk voor het ontspannen van je spieren.

Voor een optimaal hartritme, gezonde bloeddruk en hersenfunctionaliteit is magnesium absoluut onmisbaar.

Magnesiumtekort en symptomen van magnesiumtekort

Meer dan 70% van de westerse bevolking heeft een magnesiumtekort. Gemiddeld levert een standaard westers voedingspatroon ongeveer 200 tot 250 mg magnesium. Magnesium wordt niet door je lichaam zelf gemaakt dus je bent echt aangewezen op je voeding.

Waarom hebben zoveel mensen een magnesiumtekort? Voeding bevat steeds minder magnesium (door o.a. kunstmest en bestrijdingsmiddelen, maar ook door bewerking van voeding), maar ook door stress, medicijngebruik, koffie- en alcoholconsumptie, roken, slechte opname in de darmen of langdurige diarree kunnen magnesiumtekorten ontstaan.

Symptomen van magnesiumtekort

Het is ongelooflijk lastig om een magnesiumtekort snel te herkennen op basis van symptomen. Omdat magnesium in zoveel verschillende lichaamsprocessen een rol speelt, kan een magnesiumtekort leiden tot veel uiteenlopende klachten. Denk aan spierklachten (zoals stijve spieren en spierkrampen), stress en verminderde weerstand, verminderde energie, aar ook onrust en nervositeit, hoofdpijn of migraine, ‘restless legs’, ooglidtrillingen en tics, vermoeidheid, depressies en angsten, prikkelbaar en geïrriteerd zijn, overgevoeligheid voor geluid en fel licht of concentratieproblemen.

Magnesiumrijke voeding

Gelukkig kan je zelf best iets doen bij een magnesiumtekort. Het belangrijkste is dat je voeding tot je neemt waarin van nature veel magnesium voorkomt. Dit is bijvoorbeeld:

  • uit de zee: zeewier kelp, schelpdieren, makreel, krab
  • groente: de donkerste groene bladgroente en avocado
  • fruit: bananen, ananas, pruimen en frambozen
  • peulvruchten, noten en zaden: bonen, erwten, amandelen, pecan noten, cashew noten, pompoenpitten, zonnebloempitten
  • sojaproducten
  • superfoods: rauwe cacao, spirulina, chlorella, hennepzaad, kokos

Wanneer gebruik je magnesiumsupplementen

Met een bloedanalyse kan je huisarts vrij eenvoudig vaststellen of je ook echt een magnesiumtekort hebt, met 1 prikje weet je dat zeker.

Als je een heel laag niveau magnesium hebt, of als je niet voldoende magnesium uit je voeding haalt (zelfs niet na aanpassingen) dan kan een magnesiumsupplement interessant zijn.

Met een magnesiumsupplement kan je je tekort aan magnesium snel en effectief aanvullen. Magnesium supplementen zijn extra interessant als je veel transpireert, bijvoorbeeld door intensief saunabezoek of intensief sporten.

Goede magnesiumsupplementen

Er zijn erg veel magnesium tabletten op de markt, maar goedkoop is vaak duurkoop. Mijdt magnesiumpillen gebaseerd op magnesiumoxide en magnesiumhydroxide. Dit zijn goedkope varianten met een laxerende werking waardoor de kans op een tekort aan magnesium (maar ook aan andere mineralen) direct op de loer ligt.

Magnesium citraat

Een goed supplement is een magnesium supplement bestaande uit magnesium citraat. Deze vorm is beter opneembaar door je lichaam. Magnesium citraat is het magnesiumzout van citroenzuur. Dit is poeder dat je oplost in water en opdrinkt. Het wint steeds meer aan populariteit omdat dit goed door je lichaam wordt opgenomen.

Magnesiumvlokken

Ook magnesiumvlokken worden steeds populairder en dat is niet voor niets. Een van de redenen is dat veel orale magnesium supplementen vervelende bijwerkingen hebben zoals buikloop of diarree.

Magnesiumopname via de huid is een uitstekend alternatief. Een duur woord hiervoor is ook wel ‘transdermale magnesiumtherapie’. Je belast hiermee niet je maag-darmkanaal maar neemt magnesium op via de huid.

Huh, magnesiumopname via de huid? Jawel, dat werkt! Ik heb e.e.a. uitgezocht:

er is in de afgelopen decennia uitgebreid onderzoek gedaan naar de opname van mineralen en elektrolyten via de menselijke huid. Zowel bij gezonde vrijwilligers als bij mensen met psoriasis (dat laatste omdat magnesium ook wordt ingezet bij diverse huidziektes). Penetratie via de huid van Broom, Rubidium, Calcium, Magnesium en Zink is gemeten bij dagelijks baden. Onderzoekers concludeerden een duidelijke penetratie van zouten via zowel gezonde als beschadigde oppervlaktehuid (bron).

Gecontroleerd onderzoek aan de Universiteit van Birmingham laat ook een stijging van magnesiumlevels in zowel bloed als urine zien bij proefpersonen die gedurende 7 dagen dagelijks een bas met magnesium namen gedurende 12 minuten (bron).

Een recente pilot uit 2015 bij 24 vrouwen met fibromyalgie laat zien dat suppletie van magnesiumchloride via de handen en voeten een gunstig effect heeft op deze patiënten. Is dat niet veelbelovend! (bron)

Magnesiumvlokken in bad

Magnesiumvlokken voeg je eenvoudig toe aan je bad. Heb je geen bad? Geen nood, ik ook niet, maak er een voetenbadje van. Een half uur tot drie kwartier met je voeten in het water is voldoende.

Magnesiumvlokken uit de Himalaya (Ecocert)

In onze winkel hebben we om verschillende redenen de magnesiumvlokken uit de Himalaya: ze zijn afkomstig van het onvervuilde Tibetaanse plateau, ze zijn onbewerkt, en ze zijn bovendien Ecocert gecertificeerd. Dat betekent dat dit product aan het strenggecontroleerde kwaliteitskenmerk voldoen, 100% natuurlijk zijn en in een gecontroleerd proces worden verpakt en bezorgd.

Magnesium sportolie

Het is duidelijk waarom sporters zoveel magnesium gebruiken. Voor sporters heeft Himalaya zelfs een aangepast product: magnesiumolie met MSM, ofwel organisch zwavel.

Magnesiumvlokken of magnesium sportolie van Himalaya kopen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *