Zeewier gezond op het menu voor iedereen!

Zeewier wint de laatste jaren steeds meer aan populariteit. Niet alleen de smaak, maar ook de voedingswaarde maakt het bijzonder gewild. In dit blog gaan wij verder in op de gezondheid van zeewier en hoe je het, het beste kunt gebruiken.

We gaan eerst iets dieper in op de herkomst, geschiedenis en de verschillende soorten zeewier. Ook komen de beste manieren om zeewier te bereiden aan bod.

Zeewier gezond op het menu

Dat zeewier gezond is, bedachten de Chinezen tienduizenden jaren geleden al. Daar staat het alle millennia lang op het menu. Ook bij de oude Romeinen werd het veel gebruikt.

In landen zoals Japan en China is het de normaalste zaak van de wereld om zeewier te eten. Het is natuurlijk onderdeel van Sushi, maar is ook verwerkt in heel veel andere Aziatische gerechten.

zeewier gerecht

Ook in de westerse wereld wordt het steeds meer gewoon om zeewier te eten. In veel vissersdorpen staan verschillende zeegroenten al jaren op het menu.

Verschillende soorten zeewier

Er zijn heel veel verschillende soorten zeewier. Niet iedere soort is beschikbaar of geschikt om te eten.

Het is geen goed idee om het aangespoelde zeewier op het strand te nuttigen. Dit is bijzonder taai en niet eetbaar. Alleen speciaal geplukt zeewier van de zeebodem is geschikt om op het menu te zetten.

De bekendste soorten op een rij:

  • Nori
  • Kelp
  • Wakame
  • Dulse
  • Zeespaghetti
  • Zeekraal
  • Zeesla

Zeewier is meestal gedroogd verkrijgbaar, bij je keuze voor het juiste product is het belangrijk dat je altijd gaat voor het meest zuivere zeewier. In onze webshop vind je hier het meest pure en natuurlijk beschikbare zeewier.

kelp poeder

Wat maakt zeewier gezond?

Zeewier is gezond, maar niet iedere soort bevat dezelfde voedingswaarde. Vooral op het gebied van vitaminen is er veel verschil.

Over het algemeen kan wel worden gesteld dat ieder zeewier bijzonder rijk is aan mineralen. Voornamelijk magnesium, kalium, jodium en ijzer komen veel voor.

Dit maakt zeewier gezond om te eten ter vervanging van zout.

Afvallen met zeewier

Zeewier wordt ook veel gebruikt voor het afslanken. Al sinds de oudheid wordt het om deze reden ingezet. Het voordeel van zeewier is dat het alleen vetweefsel afbreekt en niet het spierweefsel.

Daarnaast helpt zeewier ook om vermoeidheid tegen te gaan tijdens het afvallen.

Geneeskrachtig zeewier

maca wrapZeewier wordt ook gekoppeld aan de genezing van allerlei ziekten. Hier zijn over het algemeen geen wetenschappelijke onderbouwingen voor.

Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met een natuurgeneeskundige arts/therapeut of een fytotherapeut.

Hoe kun je zeewier gebruiken

Om de volledige voedingswaarde van zeewier tot je te nemen is het belangrijk om zeewier rauw te nuttigen. Verhitting van zeewier doet de voedingstoffen geen goed.

Bovendien is het rauw ook nog eens erg smakelijk om te eten. Je kunt het bijvoorbeeld over een salade heen strooien of rauw toevoegen aan een quinoa gerecht.

Hier vind je een leuk gerecht van een maca boerenkool wrap, waarbij je in plaats van boerenkool prima nori bladen als omhulsel kunt gebruiken.

Puur en zuivere zeewier producten kopen? Hier vind je onze ruime zeewier assortiment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *